Mamy 9331 aktualnych szkoleń oraz 5256 firm szkoleniowych. Dziś dodano 1 szkoleń.

Jak nowe media zmieniły komunikację pomiędzy firmą a jej klientami?

Od kilku lat jesteśmy świadkami ogromnej rewolucji technologicznej, skutki której dostrzegamy również w branży public relations i marketingu. Choć czasy tradycyjnej reklamy telewizyjnej nie odeszły jeszcze całkowicie do przeszłości, to jednak sposób, w jaki dziś firmy komunikują się ze swoimi klientami nie jest (i nie może być) taki sam jak kiedyś.

Nowe koło

Powstanie nowych mediów możemy obecnie porównać do wynalazku koła, które w prehistorii zmieniło sposób przemieszczenia się ludzi pierwotnych. Analogicznie, dziś komunikacja pomiędzy firmą i jej klientami nie może obyć się bez Internetu. Tradycyjne media, umożliwiające dotarcie do potencjalnej grupy odbiorców np. poprzez reklamę telewizyjną są mało precyzyjnym kanałem komunikacji. Możemy jedynie szacować ilu spośród naszych klientów podczas jej emisji będzie oglądało telewizję i nie wyjdzie z pokoju, gdy tylko rozpocznie się pasmo reklamowe.

Według Davida Meermana Scotta, autora książki „Nowe zasady marketingu i PR" jedynie największe brandy mogą pozwolić sobie na opieranie swojej komunikacji na reklamie telewizyjnej i wysyłaniu tradycyjnych informacji prasowych do redakcji. Ich przewaga nad mniej znanymi firmami będzie objawiać się nieustannym zainteresowaniem ze strony mediów, które chętnie napiszą o ich nowym produkcie czy zmianie na stanowisku prezesa. Jednak jest to domena jedynie wybranych.

W kontakcie z odbiorcą

Rozwój Internetu spowodował, że dziś poza stosowaniem tradycyjnych kanałów komunikacji takich jak telewizja, prasa i radio do potencjalnego klienta firmy można dotrzeć bezpośrednio. Nie oszukujmy się, to nie w reklamie odbiorca szuka informacji o nowym produkcie. To Internet jest dla niego podstawową bazą wiedzy. To tu znajdzie opis produktu, informacje o jego cenie, innowacyjnych cechach, ale przede wszystkim pozna opinie jego użytkowników. Decyzja o zakupie czy image marki, jaki powstanie w jego umyśle nie jest prostą sumą reklam albo artykułów prasowych, z którymi zapoznał się w przeszłości. Dużo ważniejsze jest to, jakie informacje potencjalny klient znajdzie na temat firmy w sieci. Nieaktualna strona internetowa, zaprojektowana bez najmniejszej znajomości reguł usability, brak aktywności na portalach społecznościowych czy wreszcie komunikacja ograniczona do pop-upów na pewno nie zachęci go do zakupu produktu.

Nowe media mają jeszcze jedną przewagę nad tradycyjnymi, otóż w wypadku tych pierwszych to klient sam szuka informacji na temat Twojej oferty. Wystarczy, więc przyciągnąć jego uwagę atrakcyjnych contentem, zaangażować go w działania firmy np. na profilu na Facebooku i w codziennej komunikacji traktować go jak partnera.

Zmień swoje zasady

Dziś, jeszcze bardziej niż kiedyś przedsiębiorstwa muszą walczyć o uwagę swoich potencjalnych klientów. Mają jednak narzędzia w postaci nowych mediów, które mogą im to znacznie ułatwić. Problemem są jednak wciąż stare nawyki i przeświadczenie, że wzmianka o firmie w gazecie ogólnopolskiej poprawi rozpoznawalność jej marek czy wpłynie na wzrost sprzedaży. W tej chwili to już za mało. Dzięki Internetowi, firma może sama kreować nowe kanały komunikacji. Strona internetowa i jej odpowiednie pozycjonowanie to absolutna podstawa, podobnie jak oficjalny profil w mediach społecznościowych. Ale warto pójść o krok dalej zakładając firmowego bloga czy tworząc podcasty, które mogłyby zainteresować naszych klientów. Wreszcie możemy z nimi podyskutować na forach internetowych, poznać opinie na temat naszego produktu i odpowiedzieć na nurtujące ich pytania. By zbudować nowoczesny system komunikacji z klientami nie trzeba być dużą firmą. Korzystanie z nowych mediów jest znacznie tańsze niż tradycyjne kanały komunikacji, a przy tym pozwala precyzyjnie dotrzeć do wybranej grupy odbiorców.

Wydaje się, że te zasady są nam dobrze znane, dlaczego więc tak niechętnie kierujemy się nimi w codziennej pracy?

Pokora przede wszystkim

Nowe media i nowoczesne technologie zmieniły funkcjonowanie działów marketingu i PR w przedsiębiorstwach. By dobrze wykonywać swoją pracę nie wystarczy umiejętność sprawnego pisania informacji prasowych, swobodnej wypowiedzi przez kamerami czy skrupulatnego planowania kampanii marketingowych. PR-owcy i marketingowy muszą stale uzupełniać swoją wiedzę z zakresu nowych technologii i trendów w nowoczesnej komunikacji. Okazją do tego może być zbliżający się Kongres Public Relations 2012, który odbędzie się w kwietniu we Wrocławiu, poświęcony właśnie tej tematyce.

Rewolucji, która zaszła w komunikacji pomiędzy firmą a klientami nie da się już zatrzymać. Aby osiągnąć sukces należy maksymalnie wykorzystać szanse, jakie dają nowe media. Bez obaw, ale za to z dużą dozą pokory, bo tylko tak można dziś budować dialog z klientami.

Autor: Katarzyna Szydłowska

Źródło: Newsline.pl


Data publikacji: 2012-03-13
Strony: 1

Tusk: edukacja wyższa musi iść w parze z biznesem, T-I-K tak? , Jak efektywniej angażować rodziców w nauczanie?, Siedem warunków mistrzowskiego uczenia się , Najlepsze zajęcia z przedsiębiorczości ,