Mamy 9242 aktualnych szkoleń oraz 5268 firm szkoleniowych. Dziś dodano 3 szkoleń.

Jak wyreżyserować webcast?

Angażowanie uwagi uczestników podczas webcastów to prawdziwa sztuka. Może zatem warto o pomoc poprosić artystów?

W takim wypadku najlepiej spiszą się przedstawiciele sztuk audiowizualnych: filmu, teatru i radia. Z koncentracją uwagi problemy były już od wczesnych lat kina. Szybki rozwój techniki sprawił, że kilkuminutowe nowele zamieniły się w kilkugodzinne kolosy niemego kina. Widzowie mieliby duży problem z tak obszernym materiałem, gdyby reżyserzy poprzestali na samym dodawaniu treści, zamiast opracować własny język narracji, charakterystyczny tylko dla filmu. Zyskali więc możliwość stopniowania planów, co w połączeniu z operowaniem aktorami, kamerą i montażem, dało zestaw narzędzi niezbędny do walki o uwagę widza.

Podobnymi narzędziami dysponuje osoba prowadząca webcast. Jednak zamiast scen czy ujęć ma do dyspozycji inne środki. Ilość i kolejność slajdów, a także ich zawartość ma znaczenie nie tylko merytoryczne. Filmowe stopniowanie planów, to przede wszystkim stopniowanie emocji i wiedzy, jaką widz ma w danej sytuacji. W webcastach bywa i tak, że na trzech planszach podana jest treść, która zapełniłaby cały rozdział książki. Niektórzy trenerzy mają tendencję do przekazywania bardzo dużych ilości wiedzy już od pierwszej minuty. W rezultacie uczestnik gubi się i nie jest w stanie w pełni uczestniczyć w spotkaniu. Zaczyna być słuchaczem, a nie uczestnikiem, co sprawia, że słucha, ale nie zawsze słyszy.

Z podobnym problemem mierzą się radiowcy. Przekaz głosowy jest ściśle związany z czasem nadawania. Gdy trener mówi, jego głos jest odbierany tylko i wyłącznie w danym momencie. Jeśli uczestnik webcastu zgubi się gdziekolwiek, nie ma możliwości kliknięcia przycisku „Wstecz" i ponownego zapoznania się z treścią. Dlatego reżyserzy opracowujący teatr radiowy czy książki audio, dokonują analizy tekstów pod kątem miejsc trudnych dla słuchacza, które mogą być niezrozumiałe i wybić go z rytmu. Przy tym pamiętać trzeba też, że w webcaście, podobnie jak w radio, milczenie jest zabronione.

Reżyser webcastu, jakim jest trener, powinien pamiętać, że oprócz przekazu głosowego do widza dociera również obraz. Redagując treść prezentacji warto zastanowić się czy odpowiada ona temu co mówimy i czy nie pojawiają się tematy off-topic. Reżyser teatralny prowadzi spektakl zgodnie ze swoim założeniem. Ma dopracowane muzykę i scenografię, aktorzy dokładnie wiedzą, co mają robić. Nikt nie może pozwolić sobie na improwizację w którejkolwiek z warstw, bo automatycznie cierpi na tym cały spektakl.

Każdy film czy sztuka teatralna dokądś zmierzają. Cel szkolenia to jedno, ale są jeszcze dziesiątki drobnych celów, które musimy realizować po drodze do celu głównego. Aktor, czytając scenariusz pierwszy raz, szuka w swojej postaci istotnych przemian, a więc celu do którego ona dojdzie lub będzie próbowała dojść w trakcie filmu. Nazywa się to często „łukiem postaci", bowiem ciekawy bohater zatacza niewidoczny łuk, dążąc do szczęścia, zemsty czy miłości. Aktor pyta sam siebie: czemu mój bohater zachował się w ten czy inny sposób? Co o nim pomyślą inni bohaterowie? Jak to zmieni jego życie? Redagując materiały do sesji webcast warto pochylić się nad każdym slajdem i przeanalizować go pod kątem tego, w jakiej sytuacji znajdzie się uczestnik na początku i na końcu każdego z nich? Jaką wiedzę uzyska? Czy wiedza ta pomoże mu z zrozumieniu dalszej części spotkania? Każdy reżyser pracujący z aktorem nad budowaniem postaci wie dobrze, że osiągnięcie małych celów w każdej ze scen prowadzi do celu głównego, który sam w sobie był ciężki do osiągnięcia.

źródło: PR


Data publikacji: 2010-08-02
Strony: 1

Zarządzanie zespołem w kursach internetowych, Jak realizować marzenia?, Lublin czeka na pasjonatów nauki., Rozwój edukacji w Polsce na tle innych krajów europejskich – najnowszy raport Komisji Europejskiej, Poznańskie Dni Przedsiębiorczości Akademickiej (PDPA),