Mamy 9564 aktualnych szkoleń oraz 5248 firm szkoleniowych. Dziś dodano 15 szkoleń.

Kreatywność, czyli być jak Leonardo da Vinci

Klasycznym przykładem osoby kreatywnej jest człowiek, który swoimi wynalazkami i sposobem myślenia wyprzedził czasy w których żył - Leonardo da Vinci. Był nie tylko malarzem, architektem, muzykiem i poetą, ale również, matematykiem, mechanikiem, anatomem i wynalazcą. Stworzył wiele projektów, które mogły być wprowadzone w życie dopiero kilka wieków później m.in. projekt helikoptera, czołgu, łodzi.

Każdy z nas może wyćwiczyć postawę kreatywną i nawet jeżeli najprawdopodobniej nie dorównamy Leonardo, to dzięki postawie twórczej możemy polepszyć jakość naszego życia. Przyjęcie postawy kreatywnej zależy od pokonania barier, które mamy w głowie i których z jakichś powodów nie przekraczamy, wyjścia „poza pudełko" (to think outside the box), czyli poza utarte szablony myślenia i działania. Jeżeli uważasz, że nie jesteś kreatywny, to nie będziesz kreatywny - ponieważ takie przekonanie jest przeszkodą blokującą twoje twórcze myślenie. Kreatywność to zmiana postrzegania rzeczywistości, dostrzeganie rzeczy i zjawisk, który były obok nas , ale nie byliśmy ich świadomi, otwartość na nowe pomysły. Jeśli wyjdziemy poza sztywne i utarte ramy postrzegania, może się okazać, że w zasięgu naszej ręki znajdują się ciekawe możliwości, a świat jest o wiele bardziej złożony, pełen nowych wrażeń, ponieważ wszystko zależy od tego jak postrzegamy siebie i otaczającą rzeczywistość.

Joanna Heidtman, psycholog i socjolog, wymienia cztery popularne strategie stymulowania kreatywności:

Strategia zielonego światła - pozbycie się wszelkiego wartościowania w pierwszej fazie wyboru pomysłu, czyli wyłączenie „myślenia krytycznego". Notowanie wszystkich pomysłów, a dopiero potem włączenie „czerwonego światła", czyli krytycznej oceny wygenerowanych pomysłów. Popularni „urodzeni mordercy" kreatywności (C. Andreson):

  • To zbyt trudne
  • Fajny pomysł, ale nie dla nas
  • Nie jesteśmy na to przygotowani
  • Zastanowimy się nad tym przy innej okazji
  • To nie należy do nas
  • Szef chyba zemdleje jak mu to przedstawimy
  • Jesteśmy początkujący ,nie możemy się na to porywać
  • To przestarzałe
  • Mamy za dużo pracy
  • Bądźmy realistami
  • Bądźmy praktyczni

Strategia nadmiaru - generowanie jak największej liczby pomysłów, bez względu na ich jakość. Na początku pojawiają się rozwiązania najbardziej „oczywiste", im więcej pomysłów, tym bardziej oryginalne się stają.

Strategia inkubacji - gdzie rolę odgrywa podświadomość. Myśląc intensywnie nad rozwiązaniem jakiegoś problemu - dochodzisz „do ściany", momentu „niemocy twórczej", wtedy najlepiej oderwać się od myślenia o problemie i zająć się czymś zupełnie innym . Gdy intensywnie myślisz o jakiejś sprawie aktywujesz nie tylko przetwarzanie informacji na poziomie świadomym, ale również podświadomym. W najmniej spodziewanym momencie przychodzi „olśnienie" i rozwiązanie problemu. Dobrym przykładem jest być wymyślenie przez Archimedesa prawa hydro- i aerostatyki, kiedy brał kąpiel. Innym przykładem jest też sytuacja, kiedy po obudzeniu znajdujemy rozwiązanie problemu, nad którym myśleliśmy intensywnie przez kilka dni.

Strategia synektyki (metoda opracowana przez W. J. Gordona)- odchodzenie od problemu i szukanie rozwiązania poprzez analogię, w odległych dziedzinach, w których występuje podobny problem. Ten sposób myślenia zastosował Henry Ford, który zrewolucjonizował system produkcji aut, wprowadzając ruchomą taśmę produkcyjną. Wpadł na ten pomysł zwiedzając fabrykę konserw mięsnych i obserwując linię z mięsem pakowanym przez robotników. Innym przykładem zastosowania tej strategii jest opakowanie chipsów Pringles. W zwykłych torebkach chipsy się kruszyły, Fred Baur pracownik Procter&Gamble, szukając rozwiązania tego problemu zauważył, że liście drzew, które opadają jesienią, także się kruszą, ale jeśli mokre liście zostaną ułożone i gęsto zapakowane, to po wyschnięciu nie kruszą się już tak łatwo. Analogiczne więc zaczął mokre chipsy układać ciasno w, charakterystycznych już dzisiaj, tubach.

Kreatywne podejście do rozwiązywaniu problemów

  • Określ na piśmie na czym polega twój problem. Połowę problemów można rozwiązać już fazie definiowania. Problem mysi być określony w sposób jasny i szczegółowy.
  • W każdym ze złożonych problemów tkwi element, z którym należy najpierw się uporać. Jest to „sęk" problemu. Jest to często nieoczywisty element, który wymaga szczegółowej analizy. Dlatego nie zadawalaj się pierwszym rozwiązaniem.
  • Zanim poszukasz rozwiązania, zastanów się: jaka jest przyczyna powstania tego problemu? Znalezienie jej jest o tyle istotne, że jeżeli nie zostanie wyeliminowana, problem będzie się prawdopodobnie powtarzał.
  • Określ wszystkie możliwe rozwiązania. Co prawda w wielu przypadkach pierwszy pomysł okazuje się najlepszy, ale warto zastanowić się głębiej i wypisać wszelkie możliwe opcje. Nie ograniczaj swojej wyobraźni - wypisz nawet takie rozwiązania, które wydają ci się nieprawdopodobne. Im więcej takich rozwiązań tym lepiej. Na „ociosanie" ich, czyli „czerwone światło", przyjdzie czas później. Pracując nad rozwiązaniem problemu zadawaj sobie pytania: Do czego ma doprowadzić przyjęte rozwiązanie? Jakich rezultatów należałoby się po nim spodziewać ?
  • Podejmij decyzję. Wybierz sposób , który wydaje ci się najlepszy. Zanim zaczniesz wprowadzać go w życie przeanalizuj jeszcze raz wygenerowane rozwiązania i zadaj sobie pytanie: „Dlaczego to właśnie jest najlepsze? Im dłużej będziesz analizować problem i potencjalne jego rozwiązania -tym lepszą otrzymasz odpowiedź na swoje potrzeby.
  • Przygotuj plan B. Przygotuj się na to, że główne rozwiązanie twojego problemu może zawieść i będziesz potrzebował planu B. zadaj sobie pytanie: Co jeżeli się nie uda? Co jeżeli pomyliłem się w ocenie sytuacji? Wymyślanie planu B jest bardzo dobrym ćwiczeniem umysłowym - zmusza do tego żeby sięgnąć głąbiej, spojrzeć dalej . Często wyszukiwanie nowych opcji przynosi rozwiązanie lepsze od oryginalnego, czasem nawet odwrotne od pierwotnie wybranego.
  • Określ najgorszą ewentualność, czyli stopień podejmowanego ryzyka. Ryzyko jest konieczne, ale zastanów się czy w wyniku zastosowanego rozwiązania nie stracisz za dużo.
  • Zacznij działać!

Cechy charakteryzujące osobę kreatywną

Osoba kreatywna nie zaprząta sobie głowy bezcelowym rozmyślaniem, szukaniem winnych, liczeniem strat, analizą rzekomych trudności, zamiast tego skupia się na szukaniu rozwiązań i sposobów uporania się z konkretną sprawą. Osoba taka jest otwarta na nowe doświadczenia, pozbawiona uprzedzeń, elastyczna, nie zamyka się sztywno w raz przyjętych poglądach i kształci w sobie zdolność do myślenia w wielu kierunkach. Inną cechą charakteryzującą osoby kreatywne jest ciekawość - osoba taka jest z natury ciekawa, pozwala jej to na szukanie nowych dróg i możliwości . Kolejna cecha to spostrzegawczość - czyli zdolność do zauważania problemów i ich różnych rozwiązań. Osoba kreatywna umie dostrzec, że aktualnie realizowany pomysł nie prowadzi do zamierzonego celu, potrafi szybko zmienić kierunek swojego myślenia, cechuje ją gotowość na zmianę. Także dzięki otwartej, tolerancyjnej postawie dobrze radzi sobie w relacjach interpersonalnych.

Ćwiczenie twórczego rozwiązywania problemów ( proponowane przez Briana Tracy):

Weź czystą kartkę (teraz , w tym momencie) i wypisz 3 nurtujące cię teraz problemy. Wybierz jeden z nich i wypisz 20 rozwiązań tego problemu. Pierwsze kilka pójdzie ci łatwo, następne pewnie z większą trudnością, ale nie rezygnuj i napisz dokładnie 20 rozwiązań. Warunkiem powodzenia rozwiązania twojego problemu jest to, żebyś teraz z tych rozwiązań od razu wprowadził w życie. Zrób to teraz!

Źródło: KluczDoKariery.pl


Data publikacji: 2011-11-28
Strony: 1

Nie warto przejmować się stresem, lepiej nim zarządzać!, Najlepsze zajęcia z przedsiębiorczości , Autoprezentacja jako droga do sukcesu, Stwórz ofertę doskonałą, Kampania na rzecz Kształcenia,