Mamy 9567 aktualnych szkoleń oraz 5215 firm szkoleniowych. Dziś dodano 3 szkoleń.

Kurs na aplikację

QuickLessons to internetowa aplikacja, która umożliwia samodzielne tworzenie autorskiego kursu on-line w technologii Flash. Jedną z firm, które skorzystały z takiej możliwości, jest Oticon Polska Production. Rozmawiamy z Arkadiuszem Sokalem, Specjalistą IT z Oticon, który był odpowiedzialny za przygotowanie szkolenia.

Dlaczego zdecydowali się Państwo na e-learning? Czy firma korzystała już z niego wcześniej?

Nigdy wcześniej nie korzystaliśmy z e-learningu ale nasi pracownicy są otwarci na wszelkie nowości, stąd chęć wdrożenia szkoleń z wykorzystaniem Internetu. E-learning daje możliwość dotarcia do dużego grona osób w krótkim czasie, a przy okazji doskonale wpisuje się w naszą wizję „one point lessons". Jest to metoda zastosowania „krótkich lekcji", w których zwracamy uwagę na punkty krytyczne. Jednopunktowe lekcje dotyczą, jak nazwa wskazuje, tylko jednego, specyficznego tematu - punktu. Nauka takiego zagadnienia zajmuje wówczas kilka minut.

Czy wykupienie aplikacji QuickLessons było kosztowną inwestycją?

Raczej nie. Za rozsądne pieniądze otrzymaliśmy profesjonalne narzędzie do tworzenia szkoleń. Z pewnością zatrudnienie trenera byłoby bardziej kosztowne, lecz w naszym przypadku nie byłoby nawet konieczne. Mamy zespół trenerów wewnętrznych, którzy cyklicznie prowadzą szkolenia w naszej firmie. Natomiast idea e-learningu została wprowadzona aby systematycznie i elastycznie docierać do szerokiego grona odbiorców. Posiadamy własny serwer WWW, a więc jedyny koszt, który musieliśmy ponieś to koszt licencji QuickLessons.

Czy przygotowanie kursu sprawiało Panu kłopoty?

System nie został jeszcze przekazany do użytku, ale testy wypadły pomyślnie. Zgodność aplikacji ze standardem SCORM powoduje że implementacja przebiega bezproblemowo. Dla niewtajemniczonych wyjaśnię, że SCORM to standard informatyczny, który określa zasady organizacji treści dydaktycznej w postaci informatycznej. Zapis tworzonego kursu w powyższej formie pozwala bez dodatkowych działań uruchomić kurs na serwerze WWW. Nie potrzeba do tego specjalistycznej wiedzy programistycznej.

Czy mógł Pan liczyć na wsparcie ze strony producenta podczas tworzenia aplikacji?

Oprogramowanie jest dość intuicyjne, stąd też nie było wyraźnej potrzeby korzystania ze wsparcia. W trakcie tworzenia pierwszego kursu miałem tylko problem z wyświetleniem podglądu. Oczywiście uzyskałem niezbędną pomoc.

Czy firma posiada nieprzerwany dostęp do aplikacji?

Tak, wykupiliśmy oprogramowanie na rok i planujemy stale udostępniać pracownikom kursy oraz cyklicznie dodawać nowe moduły.

Jak bardzo rozbudowane jest szkolenie? Czy skorzystał Pan z możliwości dodania lektora i ścieżki dźwiękowej?

Obecnie mamy opracowane trzy pierwsze moduły ale nie posiadają one ani lektora, ani ścieżki dźwiękowej. Na pewno są to interesujące udogodnienia i postaramy się je wykorzystać w kolejnych modułach szkoleniowych.

A czego dzięki aplikacji QuickLessons będą uczyć się Państwa pracownicy? W czym pomoże im e-learning?

E-learning został zakupiony aby wprowadzać pracowników firmy w zagadnienia ochrony danych osobowych. Szkolenia są dynamiczne, zawierają ćwiczenia, testy wyboru, układanki oraz wypowiedzi ekspertów. Tworząc szkolenie, w którym użytkownik jest sam na sam z komputerem, trzeba pamiętać o tym, aby przekazywane treści były dla niego w pełni zrozumiałe. Nie może dojść do sytuacji, że musi on szukać pomocy przy obsłudze aplikacji. A co najważniejsze - nie możemy dopuścić do tego, aby się zniechęcił przez mało interesującą i niezrozumiałą dla niego formę.

Czy pracownicy będą korzystać z e-learningu w czasie pracy, czy będą musieli poświęcić na to dodatkowy czas?

Założeniem jest przeprowadzenie szkoleń w czasie pracy. Elastyczność takiej formy kształcenia pozwala każdemu wybrać odpowiedni dla niego czas na naukę, która może być też przerywnikiem w codziennych obowiązkach.

Jakie są odczucia pracowników wobec tej metody nauki?

Jesteśmy jeszcze w trakcie przygotowywania szkoleń, wiec nie mogę powiedzieć o odczuciach z przebytych kursów. Nastawienie jest pozytywne, choć forma sprawdzania przyswojonej wiedzy pozostaje jeszcze dla nas nierozstrzygnięta.

Czy firma stawia właśnie na e-learning jako formę nauki pracowników w przyszłości?

E-learning jest jedną z form szkolenia, którą proponujemy pracownikom i z pewnością jedną z ciekawszych. Stawiamy sobie coraz to nowe wyzwania i dokładamy wielu starań, aby nasz pakiet szkoleń wewnętrznych był atrakcyjny dla pracowników. Chcemy aby nasze szkolenia były interesujące, przydatne i dostosowane do potrzeb odbiorców. Staramy się tam umieszczać przykłady z życia firmy oraz odwołania do codziennej pracy, tak aby temat szkolenia stał się bliższy pracownikowi. Celem nadrzędnym szkoleń e-learningowych w naszym przypadku jest systematyczne wprowadzanie pracownika w temat ochrony danych osobowych oraz przypominanie o najważniejszych jej zagadnieniach. Uważam, że pozwala to nam się lepiej rozwijać. Elastyczność jaką uzyskujemy poprzez e-learning sprawia, że taka forma szkoleń wpisuje się w nasze oczekiwania i współgra z naszymi wartościami firmowymi.

Jakie, według Pana, są zalety i wady e-learningu?

Niewątpliwą zaletą jest dotarcie do szerokiego grona osób w krótkim czasie. Istotny jest też fakt, że odbiorca może odbyć szkolenie w dogodnym dla niego czasie. Pojawią się tu jednak zagrożenie, że ten czas może być bardzo odległy.

Jak widzi Pan przyszłość zastosowania e-learningu w firmach? Czy może Pan polecić to rozwiązanie innym przedsiębiorcom?

W dobie doceniania niezależności pracownika oraz poszanowania jego czasu uważam, że e-learning ma duży potencjał. Trzeba jednak dołożyć starań aby przygotować pracowników na jego właściwy odbiór. E-learning moim zdaniem może sprawdzać się bardzo dobrze jako system uzupełniający wiedzę przekazaną podczas stacjonarnych form szkoleniowych, w których uczestnik nie musi samodzielnie odkrywać podstaw z danej dziedziny, a skupić może się na poszerzaniu wiedzy w tempie dla niego odpowiednim, z uwzględnieniem dowolności miejsca i czasu.

Uważam, że przy obecnym poziomie informatyzacji przedsiębiorstw e-learning w naturalny sposób płynnie i wręcz niezauważalnie wkracza do pakietów szkoleń firmowych.

Arkadiusz Sokal, Specjalista IT w firmie Oticon Polska Production Sp. z o.o., Administrator Bezpieczeństwa Systemów Informatycznych. Osoba współodpowiedzialna za wdrożenie Polityki Ochrony Danych Osobowych z wykorzystaniem systemu e-learning w organizacji.

 

Autor: Agnieszka Linke

Źródło: Edustacja.pl


Data publikacji: 2011-09-06
Strony: 1

"Opłaca się szkolić starszych pracowników", AGH w Krakowie udostępniła zasoby edukacyjne w internecie, Manifest Edukacyjny – recepta na współpracę edukacji i rynku pracy?, W stronę nowej kultury nauczania i uczenia się (2) , Weź udział w badaniu Innowacje 2009,