Mamy 9567 aktualnych szkoleń oraz 5215 firm szkoleniowych. Dziś dodano 3 szkoleń.

Webinar. Godne uwagi narzędzie edukacyjne.

Czym są webinary i jaki mogą mieć wpływ na system edukacji, opowiada Marta Eichstaedt*, certyfikowany trener szkoleń on-line.

Czym są webinary? Czy to po prostu spotkania online czy coś więcej?

Aby poznać specyfikę webinarów, warto zacząć od definicji webinaru, warsztatu online i spotkania online. Webinar, inaczej webcast, to takie wydarzenie w sieci, które ma na celu przekazanie pewnych treści, na przykład szkoleniowych lub marketingowych. Do tego charakteryzuje się ograniczoną interakcją pomiędzy prowadzącym a uczestnikami, odbywa się najczęściej w dużych grupach (maksymalnie najczęściej 1000 osób, co wynika z ograniczeń oprogramowania). Warto tu podkreślić, że transmisja wideo nie jest centrum idei webinaru. I to chyba najczęściej spotykane nieporozumienie wokół tej formy komunikacji. Webinar nie jest tożsamy z transmisją online (tzw. videostreaming). Dlaczego transmisja online konferencji nie jest webinarem? Bo brak w niej elementu interaktywności a prowadzący nie siedzi przy komputerze lecz stoi na mównicy w sali konferencyjnej i prowadzi wykład do zgromadzonych na sali i w internecie.

Alternatywą do webinarów są warsztaty online, czyli takie spotkania w sieci, które mają na celu przekazanie i przećwiczenie pewnych treści, odbywają się w małych grupach (na przykład 6 osób) i pozwalają na dużą interaktywność (ćwiczenia z użyciem interaktywnej tablicy, rozmowa na żywo a nie tylko za pomocą chatu). Warto tu także wspomnieć o spotkaniach online, realizowanych najczęściej za pomocą tego samego oprogramowania, co webinary oraz warsztaty online. Takie spotkania mogą być realizowane zarówno na potrzeby wewnętrzne firmy ale i na potrzeby komunikacji z klientami.

Jakie cele można osiągnąć dzięki webinarom? Gdzie i w jakich sytuacjach można z nich korzystać?

Webinary i warsztaty online można stosować jako narzędzia marketingowo-sprzedażowe lub szkoleniowe. Grupą docelową mogą być zarówno pracownicy firmy jak i jej otoczenie, np. klienci, dostawcy, itp. W zależności od typu webinaru, możemy planować różne cele i stosować je w różnych sytuacjach.

Warto pomyśleć o wykorzystaniu webinarów do kilku konkretnych działań marketingowych i sprzedażowych, m.in:

  • Budowania znajomości produktu, marki lub pozycjonowanie. Dzięki webinarom można pozyskać potencjalnych klientów lub zbadać poziom zainteresowania produktem lub usługą w (nowej) grupie docelowej.
  • Edukacji potencjalnych lub obecnych klientów. Dzięki webinarom można pomóc potencjalnym klientom zrozumieć oferowany produkt lub usługę oraz zapoznać ich z wymiernymi korzyściami wynikającymi z ich stosowania (np. ROI). A to wszystko po to, aby część potencjalnych klientów weszła na kolejny etap procesu zakupowego.
  • Zachęcenia potencjalnych klientów do dokonania zakupu lub złożenia zapytania ofertowego. Takie webinary mają za zadanie ułatwić potencjalnym klientom podjęcie decyzji o zakupie. W niektórych branżach, na tym etapie procesu sprzedaży, konieczne będzie zastosowanie raczej warsztatu online o charakterze szkoleniowym czy też spotkania online na przykład z ekspertem firmowym.

Czy istnieją jakieś kategorie takich szkoleń?

Webinary szkoleniowe i warsztaty online dzielą się na wewnętrzne, prowadzone przez trenerów wewnętrznych (mogą być to także szefowie produktów, doradcy techniczni, firmowi pracownicy i inni specjaliści) dla pracowników firmy oraz zewnętrzne - komercyjne szkolenia otwarte (ostatnio na naszym rynku pojawiły się oferty szkoleń dotyczących np. przepisów BHP czy też księgowości).

Warto rozważyć ich stosowanie, gdy trzeba:

  • przeprowadzić szkolenia dla pracowników rozproszonych po całym kraju, oszczędzając ich czas oraz firmowe koszty podróży
  • w regularnych odstępach czasu dostarczyć małe porcje wiedzy, tak aby pracownicy mogli w międzyczasie testować ją w praktyce
  • przeprowadzić badanie potrzeb szkoleniowych pracowników
  • zorganizować tzw. follow up po szkoleniach.

Czy jest to technologia ogólnie dostępna czy należy zapłacić np. za programy i aplikacje komputerowe?

Programy do webinarów działają na zasadzie SaaS (Service as a Software), czyli umieszczone są na serwerach dostawcy oprogramowania a prowadzący wykupuje dostęp do programu. W większości są one płatne. Wersje bezpłatne zawsze mają jakieś ograniczenia, albo w funkcjach albo w ilości osób, które mogą wziąć w nich udział.

Jednym z ważniejszych parametrów rzutujących na cenę jest ilość osób, która może się jednocześnie znaleźć w wirtualnym pokoju. Dodatkowo dostawcy oprogramowania najczęściej oferują kilka modelów cenowych. Jeśli zapłaci się za rok z góry, można liczyć na rabat ok. 25%. Jeśli ktoś chce rozliczać się co miesiąc musi się liczyć z ceną około 200 - 250 zł za miesiąc przy pokoju „mieszczącym" 50 osób. Jeśli ktoś będzie pracował w małej grupie do 20 osób, to może korzystać ze znakomitego oprogramowania już za ok. 500 zł za rok.

Czy Pani zdaniem webinary i warsztaty online mogą zmienić model nauczania?

Myślę, że jest taka szansa. Szczególnie w biznesie, który docenia w webinarach możliwość przeszkolenia większej ilości uczestników szkoleń przy stałej ilości trenerów, wzbogacenia szkoleń o wystąpienie eksperta łączącego się z grupą za pomocą webinaru, efektywniejsze wykorzystanie budżetu oraz możliwość uczestnictwa w webinarze z dowolnego miejsca, gdzie jest internet, co jest ułatwieniem, szczególnie dla osób podróżujących.

Autor: Tomasz Zdunek - Edustacja.pl

*Marta Eichstaedt- Trener biznesu i konsultant. Certyfikowany trener szkoleń on-line. Prowadzi blog o webinarach, webcastach i e-learningu www.marta-online.pl. Znajdziesz ją także na jej stronie www.martaeichstaedt.com oraz Facebooku, Golden Line i Linked In.


Data publikacji: 2010-12-08
Strony: 1

Tworzą gry, by zdobyć potrzebną im wiedzę, Po co edukacja rozwijająca kluczowe kompetencji? , Stypendium szkoleniowe z UE pozbawia bezrobotnego zasiłku, Jak skutecznie motywować do uczenia się?, Kluczowe cechy nauczania w oparciu o kompetencje,