Kto utworzył gimnazja w Polsce: historia i polityczne tło reformy gimnazjalnej

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, kto stoi za wprowadzeniem gimnazjów do polskiego systemu edukacji? W tle tego wydarzenia tkwi pewna ciekawa historia oraz wpływy polityczne. W naszym artykule przybliżymy temat reformy gimnazjalnej, która wywarła znaczący wpływ na kształcenie młodzieży w Polsce. Zapraszam do lektury!

Początek reformy gimnazjalnej

Zacznijmy od początku! Ależ to były czasy, kiedy pokolenie młodzieży w Polsce zostalo tak naprawdę zaskoczone reformą gimnazjalną w 1999 roku. Stoi za tym postać Ministra Edukacji Narodowej, profesora Mirosława Handke. To on wprowadził do polskiego systemu edukacji gimnazja, a więc zastąpił model 8-letniej szkoły podstawowej bardziej rozbudowanym systemem szkolenia młodziezy.

Jaki rząd wprowadził gimnazja w Polsce?

Bardzo istotnym aspektem tej kwestii jest fakt, że Minister Handke był członkiem rządu, przewodzonego przez Buzka jednak warto podkreślić, iż to koalicja AWS-UW więc Akcji Wyborczej Solidarność i Unii Wolności! wspólnie wprowadzała gimnazja do naszego kraju!

Jaka partia stoi za wprowadzeniem gimnazjów?

Jaka partia wprowadziła gimnazja?! To pytanie tość interesujące, gdyż reforma gimnazjalna wtedy została wprowadzona przez równocześnie jakoś działającą koalicję AWS-UW, co obrazuje, że na wspólną decyzję wpłynęło kilka różnych opcji politycznych. Czyli żadna partia jako taka nie może przypisać sobie zasług za wprowadzenie tego pomysłu w życie.

Dlaczego w ogóle utworzono gimnazja?

Dociekając przyczyn powstania gimnazjów trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, kto wymyślił gimnazja w Polsce i dlaczego? Otóż, reforma gimnazjalna, miała na celu wzorowanie się na modelach edukacji zachodnich, które według ówczesnych założeń, miały przyczynić się do lepszego przygotowania młodzieży do podejmowania decyzji odnośnie wyboru ścieżki edukacyjnej. Nawiasem mówiąc z perspektywy czasu jest to, żeczywiście, ciekawe podejście.

Uczniowie i gimnazja – czy był to dobry wynalazek?

Biorąc pod uwagę, różne opinie na temat wprowadzenia gimnazjów, można by rzec, że gimnazja dla części uczniów były niezłym pomysłem, podczas gdy inni twierdzą, że również były to zbędne, wręcz chwilami trudne, etapy edukacji. Ogółem, ciężko tu oceniać.

Reforma gimnazjalna – unieważniona po latach

Jakże zaskakujące, że reforma gimnazjalna wprowadzona w 1999 roku została w 2017 roku zlikwidowana przez rząd Prawa i Sprawiedliwości. Ustąpiono bowiem od tego modelu gimnazjalnego, wprowadzając 8-letnie szkoły podstawowe, wraz z oddzielna ścieżką licealną, czy też technikum, gdzie młodzi ludzie dzis mogą kontynuować swą naukę po ukończeniu podstawówki!

Dążyliśmy tym samym do wyjaśnienia kwestii dotyczących wprowadzania gimnazjów w Polsce. Nie było to proste zadanie, ale mam nadzieję, że ułatwiliśmy Wam zrozumienie tej sprawie jak i szeroko rozumianego politycznego tła reformy gimnazjalnej!

Refleksje na temat początków gimnazjów w Polsce

W Polsce koncepcja gimnazjów narodziła się za sprawą profesora Mirosława Handke, Ministra Edukacji Narodowej w 1999 roku. W owym czasie, polskim rządem kierował Jerzy Buzek, jednak to koalicja AWS-UW (Akcja Wyborcza Solidarność i Unia Wolności) wprowadzała gimnazja do systemu edukacji. Bezpośredniej odpowiedzialności za tą decyzję nie można więc przypisać jednej konkretnej partii, gdyż wpływ miało kilka opcji politycznych.

Gimnazja powstały z myślą o wzorowaniu się na zachodnich modelach edukacji, aby lepiej przygotować uczniów do podejmowania świadomych decyzji odnośnie dalszej ścieżki nauki. Z perspektywy czasu, opinie na temat wprowadzenia tej formy edukacji są różnorodne – dla jednych gimnazja były pozytywnym etapem, dla innych zbędnym i kłopotliwym.

Paradoksalnie, w 2017 roku rząd Prawa i Sprawiedliwości zdecydował się wycofać zeń, powracając do 8-letnich szkół podstawowych oraz oddzielnych systemów licealnego i technikum. Czas, kiedy uczniowie kontynuowali swoją naukę w gimnazjach, daje wiele powodów do przemyśleń na temat wprowadzania i likwidowania kolejnych reform w polskim systemie edukacji.

Back to top button