Mamy 9264 aktualnych szkoleń oraz 5250 firm szkoleniowych. Dziś dodano 25 szkoleń.

Interaktywne lekcje z naukowcami w projekcie Eduscience

Transmisje z Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie, lekcje w obserwatoriach geofizycznych i dziesiątki pikników naukowych czekają na uczniów 250 polskich szkół, które wezmą udział w projekcie Eduscience.

Jego głównym celem jest zainteresowanie uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przedmiotami ścisłymi i zachęcenie ich do studiowania na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy.

Projekt jest realizowany przez Instytut Geofizyki PAN, spółkę Edukacja Pro Futuro oraz firmy American Systems i Accelerated Learning. Eduscience rozpoczął się w marcu tego roku. Do późnej jesieni ma trwać jego pilotażowa część.

Na razie naukowcy wspólnie z dydaktykami przygotowują programy zajęć, opracowują materiały do wykorzystania w szkołach czy przygotowują platformę internetową na potrzeby projektu. Powstać ma kilkaset propozycji lekcji z zakresu geografii, matematyki, fizyki, chemii czy przyrody.

Jak zapowiedziano na poniedziałkowej konferencji, nabór 250 szkół, które chcą uczestniczyć w projekcie ma się rozpocząć w pierwszym kwartale 2012 r. Losowo zostaną wybrane placówki z wszystkich województw, ale - jak podkreślali organizatorzy - warunkiem koniecznym będzie dostęp szkoły do szybkiego łącza internetowego.

W ramach projektu będą się odbywać m.in. spotkania z naukowcami, nie tylko na żywo, ale również za pośrednictwem internetowych transmisji. Poza tym przewidziana jest organizacja nawet kilkudziesięciu pikników i festiwali naukowych w mniejszych miastach. Szkoły biorące udział w projekcie mają otrzymać rzutniki i tablice multimedialne, a także dostęp do internetowej platformy edukacyjnej.

"Nigdy dotąd uczniowie nie mieli tak 'żywego' kontaktu ze światem nauki - podkreśliła kierownik projektu, dr Agata Goździk z Instytutu Geofizyki PAN. - Transmisje on-line z obserwatoriów PAN, statków badawczych, laboratoriów, a także z Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie to niepowtarzalna okazja, aby zobaczyć naukowca przy pracy. To szansa na zarażenie polskiej młodzieży przyrodniczą pasją."

Brytyjski psycholog Colin Rose z firmy Accelerated Learning podkreślał zaś, że twórcom Eduscience zależy na tym, by obudzić w uczniach ciekawość świata, by nauczyli się przeprowadzać eksperymenty i pracować w grupie. Projekt ma im również pomóc zrozumieć, jakie techniki i metody najlepiej pomagają im w nauce, a jakie są nieskuteczne.

"Przeciętny nauczyciel zadaje w szkole 40 pytań dziennie, a uczeń w ciągu miesiąca - tylko jedno. Mamy nadzieję, że po zakończeniu projektu będzie to sytuacja odwrotna" - powiedział Rose.

Eduscience ma trwać do listopada 2014 r. Chociaż do tego czasu zajęcia będą prowadzone w wybranych szkołach, to po zakończeniu projektu jego wyniki mają być dostępne dla wszystkich placówek w Polsce. Projekt "Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii - Eduscience" realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Budżet projektu to niemal 24 mln zł.

źródło: Serwis PAP Nauka w Polsce
www.naukawpolsce.pap.pl


Data publikacji: 2011-09-08
Strony: 1

Szkoły nie szkolą pracowników, ale wykształcenie i tak się opłaca, Międzynarodowa Konferencja Uniwersytetów Trzeciego Wieku w Gdańsku, Rodzinne uczenie się , Zmiana zawodu – czy komuś się to udało?, Europejscy studenci uczą się języka polskiego w Katowicach,