Mamy 8445 aktualnych szkoleń oraz 5280 firm szkoleniowych. Dziś dodano 0 szkoleń.

Prywatny facebook dla uczelni

Potencjał drzemiący w społecznościach jest ogromny. Szybkość wymiany informacji, dostępność materiałów, a także rozszerzenie możliwości współpracy są czynnikami sprawiającymi, że również instytucje edukacyjne zerkają w kierunku spocial media.

Okazuje się jednak, że otwarte społeczności, takie jak facebook, czy nasza klasa nie odpowiadają na potrzeby uczelni. Ututi.com jest rozwiązaniem, które najłatwiej można opisać jako połączenia Moodle i Facebooka.

Skąd się wziął pomysł, jak wyglądała realizacja, skąd wzięliście finansowanie?

Jaro Šatkevič: Jeszcze w czasach studenckich brakowało mi narzędzi do wymiany materiałów do nauki. Więc w 2009 roku wraz z przyjaciółmi założyłem portal ututi.pl i ututi.lt, miejsce, gdzie studenci wymieniają się notatkami i łączą się w grupy.

Po rozmowach ze studentami zrozumieliśmy, że potrzebują także komunikacji z wykładowcami, oraz że uczelnie także mogą potrzebować podobnych narzędzi. Do tego mieliśmy parę sytuacji. kiedy wykładowcy nie byli zadowoleni, że materiały z ich wykładów trafiają do sieci, bez ich wiedzy.

W konsekwencji postanowiliśmy nawiązać kontakt z uczelniami. Po rozmowie z 4-5 przedstawicielami uczelni doszliśmy do wniosku, że potrzebne jest nieco inne narzędzie niż mieliśmy. Praktycznie podczas każdej rozmowy dowiadywaliśmy się, że mają już wszystko co potrzeba, ale jeszcze nie mają sieci społecznościowej.
Jesienią 2010 na DemoCamp przedstawiliśmy nasz nowy pomysł. Ututi.com - platforma do tworzenia akademickich sieci społecznościowych. Zdobyliśmy III miejsce i niedługo po tym zabraliśmy się do kodowania.

Co musi się stać, aby uczelnia mogła mieć swojego facebooka ?

Jaro Šatkevič: Staraliśmy się, aby założenie uczelnianego "facebooka" było jak najprostsze. Wystarczy że przedstawiciel uczelni wejdzie na ututi.com, założy własną sieć i zaprosi do niej pierwszych studentów. Jednak jeżeli chcemy aby na uczelni zaistniała aktywna społeczność, trzeba będzie zrobić nieco więcej. Po pierwsze należy zastanowić się nad promocją rozwiązania wśród studentów i wykładowców. Poprawnie skonfigurować ją dostosowując Ututi do potrzeb danej uczelni. Aby ulżyć uczelniom w procesie adaptacji Ututi, jesteśmy gotowi pomóc przy wdrożeniu. Mamy spis kroków które muszą zrobić, w razie potrzeby możemy przeszkolić jedną albo parę osób, które będą administrować ututi.

Jak widzisz miejsce Ututi w świecie Facebooka i powstającej diaspory, co innego, lepszego możesz zaoferować?

Jaro Šatkevič: Facebook, Diaspora i inne sieci tego typu nie są prywatne. To znaczy są dla wszyskich, a nie dla konkretnej grupy docelowej. Jeżeli już mówimy o konkurencji tutaj trzeba wspomniej Ning, Yammer i Elgg, narzędzia do tworzenia prywatnych sieci społecznościowych.

W odróżnieniu od innych narzędzi, Ututi koncentruje się na potrzebach uczelni. Mamy strony przedmiotów (możliwość dodania materiałów z konkretnego przedmiotu), mamy profile wykładowców (możliwość łatwego tworzenia stron internetowych wykładowców wg. uczelnianego szablonu). W największej ogólności można mówić że Ututi to Facebook i Moodle w jednym.

Jakie są koszty dla uczelni za posiadanie takiego portalu, i na czym planujesz zarabiać?

Jaro Šatkevič: Za korzystania z Ututi uczelnia będzie musiała zapłacić. Będziemy mieli kilka abonamentów, które będą zależały od wykorzystywanych funkcji, ale będzie to stosunkowo nie duża kwota. Myślę, że cena nie będzie przeszkodą we wdrożeniu.

Aktualnie szukamy w Polsce uczelni. które jako pierwsze będą mogły zaadaptować nasz system. Dla takich uczelni jesteśmy gotowi zaoferować nasz standardowy plan za darmo.

Z punktu widzenia edukacji, co daje Ututi ?

Jaro Šatkevič: Możliwość aktywnej komunikacji pomiędzy studentami a wykładowcami. Już mamy pierwszych zadowolonych nauczycieli na Litwie. Cieszą się, że teraz nie muszą kilka razy odpowiadać na te same pytania. Studenci zadają pytania poprzez Ututi, czasami inni od razu na nie odpowiadają, więc wykładowca nie musi, a do tego widzi który student jest bardziej aktywny.

Dajemy łatwe narzędzia do publikacji materiałów z wykładu albo informacji dodatkowych. Np. wykładowca za pomocą telefonu może zrobić video jak trzeba obsługiwać narzędzia w laboratorium i wrzucić do Ututi. Studenci mogą to obejrzeć i w czasie prac laboratoryjnych od razu przystąpić do pracy. Zastosowań może być wiele.

Jednak nie należy Ututi mylić z narzędziami do zdalnej edukacji (distance learning). Jest to tylko dodatek do tradycyjnej edukacji. Nie chcemy zastąpić żywego kontaktu wykładowcy i studenta, raczej chcemy, aby dyskusja akademicka wyszła poza mury uczelni.

Czy masz jakiś plan na przekonywanie wykładowców, że warto korzystać z sieci społecznościowej?

Jaro Šatkevič: Myślę że warto zacząć od tych 10-20%, a inni potem dołączą. Większość wykładowców w wieku do 40 lat szybko dostrzeże korzyści Ututi. Na dodatek dla wykładowców tworzymy specjalny (uproszczony) panel, gdzie w łatwy sposób dodaje się pliki do własnych przedmiotów. Komunikację na Ututi można prowadzić także za pomocą e-maila (np. informowanie grupy o zaliczeniach i t.d.), więc myślę, że to pozwoli większej ilości wykładowców zacząć korzystać z uczelnianej sieci społecznościowej. Nie muszą tam logować się codziennie, nie muszą korzystać z tablica wiadomości podobnej do tej na Facebooku. Ututi jest również prostsze od Moodle i innych LMSów.

Jak oceniasz zaangażowanie studentów, cytując często pojawiające się zdanie w prasie zagranicznej: "If we build it, will they come?"

Jaro Šatkevič: Mamy już kilka testowych instalacji na Litwie. Studenci z Ututi chętnie korzystają, dla nich to narzędzie jest naturalne. Ważna jest jednak, zwłaszcza na początku, właściwa komunikacja, informowanie, że takie narzędzie istnieje, później oni na pewno docenią nowe możliwości.

Jak wygląda Ututi w tej chwili, czy są już jakieś uczelnie, które zdecydowały się na wdrożenie ?

Jaro Šatkevič: Tak. Już mamy parę wdrożeń na Litwie. Niektóre uczelnie nawet zdecydowały się wychodzącą poza standardowy pakiet integrację Ututi z innymi uczelnianymi narzędziami, więc czeka nas dużo pracy na lato.

Autor: Piotr Peszko

Źródło: www.blog.2edu.pl


Data publikacji: 2011-05-19
Strony: 1

Kompetencje trenerskie a jakość szkolenia. , Gala EuroCertyfikat 2010, Łódź. Dni Uczenia się Dorosłych 11-12 września 2010, Chcę założyć firmę, Jak realizować marzenia?,